De supermarkten doen mee!

De afgelopen weken vond ik zowel bij Delhaize als bij Carrefour hun nieuwe magazines. In beiden was er een stukje te lezen over brooddozen en lunches. Carrefour richtte zich daarbij wat meer op de kids, Delhaize ging zowel voor de kids als voor de volwassenen. Lunchboxen en bentoboxen zijn helemaal in, zo lijkt het wel! Hoera! De recepten zien er overheerlijk uit en ik heb er al een paar op mijn lijstje gezet, maar toch ging het mis.

Ik maak een brooddoos voor mezelf. Eén persoon en eigenlijk ben ik niet zo’n heel grote eter, om eerlijk te zijn. Het Vriendje eet mijn overschot het ‘s ochtends op als er te veel is, maar ik probeer zo te plannen dat die er niet is. Niet omdat ik het Het Vriendje niet gun, natuurlijk, maar gewoon omdat zuinig omspringen met eten en niet alles weggooien belangrijk is. Ik probeer het ook niet te doen met de overschotjes van het avondeten van de dag voordien. Het moet een maaltijd zijn die op zich staat, die lunch. De recepten zijn allemaal voor 4 personen of meer. Dus moet ik gaan zitten rekenen en sja… Drie eieren delen door vier is niet zo evident.

Maar waar in godsnaam vind je dan ook eenvoudige eenpersoonsgerechten die je makkelijk kan meenemen als lunch? Wie de gouden tip heeft, mag het mij gerust laten weten. Tot dan ga ik proberen om drie eieren te delen door vier.

Overzicht Week 1

Intussen ben ik volop bezig aan mijn tweede week “brooddozen”. Ja, het is al een werkwoord geworden. Maar het mag gezegd worden, mijn eerste week was een succes. Om jullie wat inspiratie te bezorgen, hieronder een overzicht van wat ik at.

Maandag
Restjes ratatouille en rijst. Beginnen met overschotjes van de avond voordien. Moet kunnen, toch? Hier heb ik geen foto van genomen.

Dinsdag
Couscous met meloen, feta en munt. Zelf ben ik helemaal wild van meloen, dus dit receptje was een schot in de roos. Het komt van deze geweldige blog. Dit gaat zeker en vast nog eens gemaakt worden.
Woensdag
Wrap met kip, avocado en kerstomaatjes met een slaatje er naast.

Donderdag
Hetzelfde als woensdag, maar een beetje mooier aangekleed in mijn brooddoos. Ik voegde er ook nog wat olijfjes aan toe. Het was precies nog lekkerder dan de vorige dag.

Vrijdag
De foccaccia waarvan ik het receptje hier vorige week neerpende.

Zaterdag
Een omeletje met chorizo en kaas. Niet de meest gezonde lunch van de week, maar het smaakte zeker wel. Hier is geen foto van.

Zondag
Sandwichkes. Ik hou van sandwichkes en om ze helemaal niet meer te eten, dat zie ik nu precies toch ook weeral niet zitten. En hier is ook geen fotografisch bewijs van.

De brooddozen

Lunchplannen op zich maken is één ding. Die lunchplannen verwezenlijken is een geheel ander ding, maar dan die heerlijke slaatjes, broodjes en wat nog niet heelhuids op het werk krijgen, dat is een behoorlijke uitdaging. Ik neem namelijk iedere dag de trein en moet dan nog een stukje wandelen tot aan het werk zelf. Tot nu toe deed ik het met een basic brooddoos waarin ik mijn bokes veilig kon vervoeren. Maar wat met soepen? Waarin moet je dat vervoeren zonder dat je met een soepvlek in je tas blijft zitten? Of yoghurt? Of curry’s? En hoeveel aparte potjes zou ik wel niet nodig hebben om allemaal aparte fruitjes en groentjes mee te nemen? Hoeveel afwas zou dit project me wel niet bezorgen?!

Gelukkig had ik al twee speciale “brooddozen” en ik kocht er nog snel een derde bij. Mijn oude, trouwe brooddoos die ik al sinds de lagere school overal mee naartoe sleur, die mag nu wel even de kast in. Jawel, dames en heren, u leest dat goed. Sinds de lagere school. Ze maken ze niet meer zoals toen, maar deze lunch boxen komen aardig in de buurt qua kwaliteit en handigheid.

Box ApetitBox Apetit van Black+Blum
De Box Apetit heb ik al eventjes, maar werd de afgelopen tijd niet zo vaak gebruikt, omdat het brooddoos ergens in een kartonnen doos op zolder stond. Jawel. Zo gaat dat dan als je verhuist. Maar eens ik mezelf had voorgenomen om wat extra tijd en energie in mijn lunch te steken, werd deze oude getrouwe lunch box snel van zolder gehaald. Hij heeft zich in het verleden al bewezen als ideale doos voor overschotjes, maar ook om slaatjes in mee te nemen naar het werk. Het hele systeem is ook lek-proof, wat een grote plus is natuurlijk.
€19,95 onder andere verkrijgbaar bij Kudzu

lunchpotLunch Pot van Black+Blum
Deze lunch pot is eigenlijk ideaal voor soepen, curry’s, noodles en andere soorten “vochtig” voedsel. Een van de gerechten waar wij nogal vaak overschotjes van hebben is een visstoofpotje met de nodige hoeveelheden room. In het kleinere potje bewaar ik dan de rijst en in het grotere potje komt een flinke portie van de stoofpot. Net zoals de Box Apetit uit dezelfde reeks, is ook deze “doos” lek-proof.
€19,95 onder andere verkrijgbaar bij Kudzu

sistemaSistema Slimline Quaddie Lunch Box
Dit is de nieuwe toevoeging aan de familie. Het was eigenlijk liefde op het eerste zicht met deze brooddoos. Al die ruimte, al die aparte vakjes,… Ideaal om allerhande soorten fruit en kleine versnaperingen in mee te nemen. In de grote ruimte onderin is er dan plaats voor een slaatje of wat broodjes. Dus een goede all-in-one doos, lijkt me. Ze is nog niet zoveel mee geweest naar het werk, dus ik moet nog even uitzoeken hoe lek-proof ze is.
Vanaf €7,50 onder andere verkrijgbaar bij Carrefour en Colruyt

En allemaal in een schoon groen kleurtje. Dat was eerder per ongeluk, maar het staat wel schoon in mijn keukenkast. 😀

Recept: Foccaccia/witte pizza

Mijn grote schrik bij Project Brooddoos was uiteindelijk zonder inspiratie komen te zitten en gisteren was daar de eerste keer dat ik me afvroeg wat ik moest meenemen. Normaalgezien ging ik even met een collega kuieren door de stad en dan moet je een lunch hebben die kuierbestendig is. Boterhammen zijn daarvoor zeer handig, maar ik probeer zo min mogelijk boterhammen te maken. Dus stond ik de avond voordien te draaien in mijn keuken. Ik inspecteerde de inhoud van de keukenkasten en die van de koelkast en uiteindelijk ging er een lampje branden. Het Vriendje en ik maakten tot voor kort ons pizzadeeg altijd op zeer eenvoudige wijze: een kopje yoghurt, twee kopjes zelfrijzende bloem en dan mengen tot je een deeg hebt. Dus besloot ik een foccaccia/witte pizza te maken met wat overschotjes van de dagen voordien er op als “beleg”. Het resultaat? Een beestig lekkere lunch. Op zich niet zo gezond, maar voeg er een slaatje aan toe en wat fruit of yoghurt als dessert en dat maakt het weer wat aanvaardbaarder op de gezondheidsmeter. 😉

Benodigdheden

  • Yoghurt (nature)
  • Zelfrijzende bloem
  • Kerstomaatjes
  • Feta
  • Olijfolie
  • Italiaanse kruiden (basilicum, oregano,…)

Hoe ga je te werk?

  • Meet met een koffiekopje of een andere “eenheid”, twee eenheden zelfrijzende bloem en een eenheid yoghurt af. Doe deze in een kom en meng. Als het geheel wat consistenter wordt, dan gooi je het uit op een proper oppervlak dat je bestrooit met extra bloem.
  • Kneed het deeg verder tot het de juist vorm en een stevige consistentie heeft.
  • Wrijf het deeg in met olijfolie. Bestrooi je deeg met in kwartjes gesneden kerstomaatjes en in gebrokkelde fetastukjes. Strooi er vervolgens wat zout en italiaanse kruiden over.
  • Bak je deeg op 210°C gedurende 10 à 15 minuten tot het deeg mooi goudbruin is.

Dit recept biedt tal van mogelijkheden. Je kan de feta bijvoorbeeld makkelijk vervangen door mozarella of je kan voor een volledig andere topping gaan. Het lijkt me bijvoorbeeld heel lekker om zo’n witte pizza te maken met wat geroosterde groentjes er op of met wat anjovisjes of iets dergelijks. Dit is zonder twijfel een receptje dat ik nog ga gebruiken. Eenvoudig, maar oh zo lekker!

En ja, ik moet betere foto’s maken, ja. Deze foto doet de foccaccia/pizza helemaal geen eer aan, helaas.

Het Lunchplan

Een plan opstellen voor de lunch bleek toch iets minder evident. De afgelopen jaren beperkte mijn lunch zich tot drie boterhammen: twee met kippenwit, een met choco. Ja, daar is die choco weer. Heel veel mensen hebben een bloedhekel aan boterhammen, maar om eerlijk te zijn eet ik niet liever. Ze zijn op een wip en een geit klaargemaakt, ze zijn niet zwaar en geven net genoeg energie om de rest van de middag mee door te komen. Maar jullie weten even goed als mij dat iedere dag dezelfde lunch eten misschien toch niet helemaal dat is.

De bedoeling is om meer slaatjes, soepen en gevarieerdere boterhammen te eten. Ik wil meer fruit en groenten tijdens mijn lunch én minder granen. Steeds meer en meer lees ik over de vreemde invloed van té veel granen/gluten in een dieet. Omdat ik zelf wel wat kwaaltjes heb die zouden kunnen verklaard worden door een té glutenrijk dieet, wil ik er gewoon van af. Niet honderd procent natuurlijk. Dat is niet mogelijk, maar alles met mate. Dat lijkt mij een goed motto. “Alles met mate” en ook wel “gebruikt uw gezond verstand een beetje”. Die boterhammen zullen soms wel eens terug in mijn brooddoos sluipen, daar ben ik zeker van, maar als dat maar af en toe is, dan kan ik daar zeker mee leven.

Dus de afgelopen dagen heb ik schaamteloos rondgesurfd op het wereldwijde web en heb ik verschillende recepten gepinned. Deze recepten ga ik dan de komende tijd uitproberen. Het is de bedoeling dat ik hier op termijn een overzicht plaats van al mijn lunches (inclusief een instagramfoto uiteraard, ah ja, hipstergewijs en zo) en dat er ook wat lunchrecepten verschijnen zodat jullie ook aan jullie eigen Project Brooddoos kunnen beginnen!

Het Ontbijtplan

Voor het ontbijt heb ik al een plan. Momenteel bestaat deze maaltijd uit drie of vier boterhammen. Eén met salami en twee of drie met choco. Dear old choco. Met deze hoeveelheid kom ik meestal wel even toe, maar zo rond elf uur begint mijn buik toch meestal te grommen. Het is dus niet genoeg ook al zijn het behoorlijk wat caloriën die ik tot mij neem. Ik maak me geen illusies, een boke met choco, dat is een caloriebommetje. Twee of drie bokes met choco, dat is vragen om een hartaanval op termijn.

Een tijdje terug heb ik een paar weken geëxperimenteerd met overnight oats. Overnight wattes? Overnight oats, havermout die je ‘s nachts in de frigo laat staan met wat yoghurt er bij zodat die de volgende ochtend lekker mals is. Ik had een fijn receptje uitgedokterd en het hongergevoel bleef net zoals bij de bokes weg tot ongeveer elf uur ‘s ochtends. Een goede vervanger dus ware het niet dat yoghurt al eens een rare invloed kan hebben op een darmflora. Het is ook nooit goed.  😉

Maar ik wil die overnight oats terug invoeren. Deze keer in combinatie met fruit, zaden en noten. Ik las op het wereldwijde web dat door toevoeging van plantaardige vetten, het honger gevoel dat de kop op steekt rond elf uur toch nog een uurtje zou kunnen uitgesteld worden. Het proberen waard. Als ik dan ook zorg voor een gezond elf-uurtje, dan zijn we helemaal settled voor het ontbijt.

Het Begin

Elk verhaal heeft een begin en dit is het mijne. Zo lang ik me kan herinneren ben ik altijd wat aan de mollige kant geweest. Niet te dik, maar net dat klein beetje overgewicht. Op mijn zevende zette een non van het CLB me na het jaarlijkse medisch onderzoek op dieet. Geen limonade meer, geen choco meer, geen koekjes meer. Mijn ouders rolden eens uitvoerig met hun ogen, want wie zet er nu een kind van zeven op dieet? Eén regel voerden ze in voor mij en daarvoor ben ik hen nog altijd heel dankbaar. Ik mocht alleen limonade of andere frisdrank drinken in het weekend, bij het eten. Zelfs vandaag drink ik dankzij die regel nauwelijks frisdrank of andere dranken dan water.

Maar toch, nu bijna twintig jaar later, loop ik nog altijd rond met dat beetje overgewicht. Het is maar een heel klein beetje. Mijn ideale gewicht zou 58kg zijn. Mijn huidige gewicht ligt ongeveer tien kilo hoger als dat ideale gewicht en als ik even mijn BMI bereken op eender welke site die zulke BMI rekenmachine aanbiedt, dan kom ik op ietsje meer als 25 uit, zijnde nét in de categorie “overgewicht” vallende. Als ik dan heel mijn leven vecht tegen het overgewicht en het me eigenlijk nooit echt gestoord heeft, waarom nu plots wel? Het is een vraag waar ik zelf mee zit en waar ik niet meteen het antwoord op weet, maar ja, die extra kilo’s, dat buikje en die vetrolletjes, die storen me. Ik besef dat iedere kilo extra die je meezeult slechte gevolgen kan hebben voor je gezondheid op lange termijn: kanker, diabetes, hartfalen, bloedklonters,… You name it. Overgewicht is een vies beestje.

Waar het misloopt bij mij? Goh, moest ik een gepast antwoord weten op die vraag, dan zou ik dit stukje niet schrijven, dan had ik deze blog niet gestart. Ik eet te veel brood zowel ‘s ochtends als ontbijt als ‘s middags tijdens de lunch. Op dat brood eet ik dan ook nog eens graag een dikke laag choco. Ik vermoed dat dat wel eens de grote boosdoener zou kunnen zijn. Daarom dus ook dat ik bij die twee maaltijden wil beginnen. Een ontbijtplan heb ik al uitgedokterd, alleen de lunch en vooral de werklunch blijft een hekelpunt. Daarom dat ik met deze blog op zoek wil gaan naar lekkere, makkelijke en vooral gezonde lunchgerechtjes die ik in mijn brooddoos mee naar het werk kan nemen. En als ik onderweg wat kilo’s verlies, dan is dat uiteraard mooi meegenomen. 🙂